Az Encamisá Torrejoncilloban
A 2010-es Encamisá plakátja
Ezt a fiesztát minden december 7-e estéjén megtartják az extremadurai Torrejoncilloban.
A lebonyolítás:
December 7-én, pontban 10 órakor a szeplőtelen fogantatás előestéjén a Parroquial templom (San Andrés) ajtaját kinyitják és kiemelkedik onnét egy égi lobogó a szeplőtelen Mária hímzett képével. Egy másik helyszínen, a Plaza Mayoron /Fő téren/ emberek egy csoportja megszólaltatja a puskájukat, sortüzeket adva le a Szűz tiszteletére. Az egész teret elfedi a füst és a lőporszag, aminek eredményeképpen a pillanat nem csak vizuális és minden érzékszervből kifacsarnak valamit ezen a fiestán. A templomi zászló mintegy 20 méterre magasodik ki , amit átadnak az udvarmesternek, aki felszáll egy alkalomhoz illően feldíszített lóra, majd 2 ember kíséretével az oldalán elindul, mögötte több száz lovassal, akik a zászló átadásának a pillanatában az udvarmestert üdvrivalgással fogadják és éljenzik. De a lelkek kiáltanak itt és nem a torkok. Mindannyian egy fehér lepedővel vannak lefedve, ami hajszálfinom csipkével van díszítve, néhány esetben a szeplőtelen szűz képével, esetleg ragyogó csillagokkal.
Mindannyian tesznek érte, hogy a pillanat leírhatatlan és megismételhetetlen legyen. Meghitt, mágikus és misztikus éjszaka ez. Minden arcon utat törnek a könnyek, azokra emlékezve, akik ezen az éjszakán nem lehetnek velük, de együtt éljeneznek velük a Szűz tiszteletére. Egy puskapor szagú felhőbe burkolózva a felvonulás végighalad a falu büszke utcáin. A kis téren begyújtanak egy tábortüzet, amivel a hideg ellen küzdenek vagy egyszerűen csak beszélgetnek körülötte a családtagok és barátok. Az egész falu elkiséri és éljenzi a Szüzet és a sok éljenzés közepette dobnak neki egy darabot a szívükből. Két és fél óra múlva a kiséret visszatér a térre és az egész falu elköszön a lobogótól ugyanazzal a lelkesedéssel, amivel fogadták, de ugyanakkor elégedettséggel, hogy közel lehettek hozzá, hogy egy újabb évben elkísérhették őt és a Szent Szűz mindannyiuk szívéhez ismét kicsit közelebb kerülhetett. A folytatásban az udvarmesterek meghívják az összes résztvevőt, hogy megízleljék a "coquillos"-t és a zóna finom erőlevesét.
Képek a fiesztáról:
A puskalövések
A fieszta egyik meghatározó eleme, a puskalövés
A felvonulás
A felvonulás
A fieszta eredete:
Az eredetét nem lehet tudni pontosan, de feltételezik, hogy valamilyen harci eseményből származik, amibe torrejoncillaiak avatkoztak be. Az elemek, amik részt vesznek a fiestán, mint a lobogóval felvértezett lovasok és a puskák erre engednek következtetni.
Néhányan, mint pl. Domínguez Moreno az Encamisá eredetét az előrómai korra helyezi, amit Ateacina, az éjszaka istennőjének tiszteletére rendeztek. A tűzzel és a lármás robajjal hozza kapcsolatba, aminek tisztító célzata volt.
López Bernalt szerint egy ruhacsere lehet az eredete (egy meglepetésroham, amivel éjszaka törtek elő és a támadókat azért öltöztették fehérbe, hogy megkülönböztesse őket az ellenségtől) az 1465-ös év során, amikor Coria egy ostromot szenvedett.
Más tudósok szerint, mint Juan Moreno Lázaro az 1585-ös Flandiai háborúhoz köti az eredetét. Francisco de Bobadilla és a serege arra voltak kényszerülve, hogy elbújjanak Bommel szigetén, közel az ellenséghez. Az egyik katona, december 7-én, amint épp árkot ás talál egy lőfegyvert és egy olajfestményt a szeplőtelen szűz képével. Ez lélekben megerősítette a katonákat , a vászont megéljenezték és üdvrivalgással fogadták. A 7-éről 8-ára virradó hajnalban akkora talajmenti fagy volt, hogy a hajók, amik a szigethez közeledtek, a jég miatt egyszerűen állva maradtak és nem tudtak előrébb haladni. Bobadilla elrendelte a katonáknak, hogy az ingjüket vegyék az egyenruha fölé és a jégen csúszva, álcázva érkezzenek a meglepett hollandokhoz, akik így ostromlókból foglyok lettek. A sereget Bulduc városába szállították, ahova elvitték a vásznat is és egy ünnepséget rendeztek a Szeplőtelen Szűz tiszteletére.
Az a legenda, ami több, mint elmélet, és ami leginkább erőre kapott, a Paviai csatához kapcsolódik. Ez volt az az akció, amiben a torrejoncilloi származású Avalos kapitány lepedő alatt álcázta az embereit, akik így láthatatlanná váltak a hóban. Így sikerült nyerniük. Mikor visszatértek a faluba, elterjedt ennek a hadi hőstettnek a híre, és azt állították, hogy a Szűz segített nekik győzni Itáliában.
Majada Neila a "Mór Extremadura" c. könyvében, melyben a mór eredetet tanulmányozza Extremadurában, az Encamisáról azt mondja, hogy "a benyomás, amit a látogatókban ez a fiesta kelt, teljes mértékben mór". Majada azonkívül kijelenti, hogy az Encamisá gondolatban néhány aktuális dél afriaki fiestához vezethető vissza. Ezt a zűrzavarra az utcákon, a lovasok fejfedőjére, a puskaporszagra és az üdvrivalgásokra, kiáltásokra, harangokra, a lövésekre és a berekedésig történő éneklésekre alapozza.
A beharangozó
Bár változó napokon, de általában december 7-ét megelőző szombati napon ünneplik a fiesta beharangozóját, amit 1973 óta rendez meg az Encamisá vitézeinek szövetsége. Ez az egyesület a fieszta hagyományainak megőrzésére jött létre, magára vállalja a szervezést abban az esetben, ha senki más nem ajánlja fel és kidolgoz egy részletes programot az Encamisá lebonyolítására.
Következő nap, vasárnap reggel ünneplik a Szeplőtelen Szűz virágáldozatot, amiben nők és tradicionális torrejoncilloi ruhákba öltözött párok vonulnak fel a templomig és a Mária lábai elé helyezik a virágokat.
A lebonyolítás:
December 7-én, pontban 10 órakor a szeplőtelen fogantatás előestéjén a Parroquial templom (San Andrés) ajtaját kinyitják és kiemelkedik onnét egy égi lobogó a szeplőtelen Mária hímzett képével. Egy másik helyszínen, a Plaza Mayoron /Fő téren/ emberek egy csoportja megszólaltatja a puskájukat, sortüzeket adva le a Szűz tiszteletére. Az egész teret elfedi a füst és a lőporszag, aminek eredményeképpen a pillanat nem csak vizuális és minden érzékszervből kifacsarnak valamit ezen a fiestán. A templomi zászló mintegy 20 méterre magasodik ki , amit átadnak az udvarmesternek, aki felszáll egy alkalomhoz illően feldíszített lóra, majd 2 ember kíséretével az oldalán elindul, mögötte több száz lovassal, akik a zászló átadásának a pillanatában az udvarmestert üdvrivalgással fogadják és éljenzik. De a lelkek kiáltanak itt és nem a torkok. Mindannyian egy fehér lepedővel vannak lefedve, ami hajszálfinom csipkével van díszítve, néhány esetben a szeplőtelen szűz képével, esetleg ragyogó csillagokkal.
Mindannyian tesznek érte, hogy a pillanat leírhatatlan és megismételhetetlen legyen. Meghitt, mágikus és misztikus éjszaka ez. Minden arcon utat törnek a könnyek, azokra emlékezve, akik ezen az éjszakán nem lehetnek velük, de együtt éljeneznek velük a Szűz tiszteletére. Egy puskapor szagú felhőbe burkolózva a felvonulás végighalad a falu büszke utcáin. A kis téren begyújtanak egy tábortüzet, amivel a hideg ellen küzdenek vagy egyszerűen csak beszélgetnek körülötte a családtagok és barátok. Az egész falu elkiséri és éljenzi a Szüzet és a sok éljenzés közepette dobnak neki egy darabot a szívükből. Két és fél óra múlva a kiséret visszatér a térre és az egész falu elköszön a lobogótól ugyanazzal a lelkesedéssel, amivel fogadták, de ugyanakkor elégedettséggel, hogy közel lehettek hozzá, hogy egy újabb évben elkísérhették őt és a Szent Szűz mindannyiuk szívéhez ismét kicsit közelebb kerülhetett. A folytatásban az udvarmesterek meghívják az összes résztvevőt, hogy megízleljék a "coquillos"-t és a zóna finom erőlevesét.
Képek a fiesztáról:
A puskalövések
A fieszta egyik meghatározó eleme, a puskalövés
A felvonulás
A felvonulás
A fieszta eredete:
Az eredetét nem lehet tudni pontosan, de feltételezik, hogy valamilyen harci eseményből származik, amibe torrejoncillaiak avatkoztak be. Az elemek, amik részt vesznek a fiestán, mint a lobogóval felvértezett lovasok és a puskák erre engednek következtetni.
Néhányan, mint pl. Domínguez Moreno az Encamisá eredetét az előrómai korra helyezi, amit Ateacina, az éjszaka istennőjének tiszteletére rendeztek. A tűzzel és a lármás robajjal hozza kapcsolatba, aminek tisztító célzata volt.
López Bernalt szerint egy ruhacsere lehet az eredete (egy meglepetésroham, amivel éjszaka törtek elő és a támadókat azért öltöztették fehérbe, hogy megkülönböztesse őket az ellenségtől) az 1465-ös év során, amikor Coria egy ostromot szenvedett.
Más tudósok szerint, mint Juan Moreno Lázaro az 1585-ös Flandiai háborúhoz köti az eredetét. Francisco de Bobadilla és a serege arra voltak kényszerülve, hogy elbújjanak Bommel szigetén, közel az ellenséghez. Az egyik katona, december 7-én, amint épp árkot ás talál egy lőfegyvert és egy olajfestményt a szeplőtelen szűz képével. Ez lélekben megerősítette a katonákat , a vászont megéljenezték és üdvrivalgással fogadták. A 7-éről 8-ára virradó hajnalban akkora talajmenti fagy volt, hogy a hajók, amik a szigethez közeledtek, a jég miatt egyszerűen állva maradtak és nem tudtak előrébb haladni. Bobadilla elrendelte a katonáknak, hogy az ingjüket vegyék az egyenruha fölé és a jégen csúszva, álcázva érkezzenek a meglepett hollandokhoz, akik így ostromlókból foglyok lettek. A sereget Bulduc városába szállították, ahova elvitték a vásznat is és egy ünnepséget rendeztek a Szeplőtelen Szűz tiszteletére.
Az a legenda, ami több, mint elmélet, és ami leginkább erőre kapott, a Paviai csatához kapcsolódik. Ez volt az az akció, amiben a torrejoncilloi származású Avalos kapitány lepedő alatt álcázta az embereit, akik így láthatatlanná váltak a hóban. Így sikerült nyerniük. Mikor visszatértek a faluba, elterjedt ennek a hadi hőstettnek a híre, és azt állították, hogy a Szűz segített nekik győzni Itáliában.
Majada Neila a "Mór Extremadura" c. könyvében, melyben a mór eredetet tanulmányozza Extremadurában, az Encamisáról azt mondja, hogy "a benyomás, amit a látogatókban ez a fiesta kelt, teljes mértékben mór". Majada azonkívül kijelenti, hogy az Encamisá gondolatban néhány aktuális dél afriaki fiestához vezethető vissza. Ezt a zűrzavarra az utcákon, a lovasok fejfedőjére, a puskaporszagra és az üdvrivalgásokra, kiáltásokra, harangokra, a lövésekre és a berekedésig történő éneklésekre alapozza.
A beharangozó
Bár változó napokon, de általában december 7-ét megelőző szombati napon ünneplik a fiesta beharangozóját, amit 1973 óta rendez meg az Encamisá vitézeinek szövetsége. Ez az egyesület a fieszta hagyományainak megőrzésére jött létre, magára vállalja a szervezést abban az esetben, ha senki más nem ajánlja fel és kidolgoz egy részletes programot az Encamisá lebonyolítására.
Következő nap, vasárnap reggel ünneplik a Szeplőtelen Szűz virágáldozatot, amiben nők és tradicionális torrejoncilloi ruhákba öltözött párok vonulnak fel a templomig és a Mária lábai elé helyezik a virágokat.
Körkérdésünk
Statisztika
Online összesen: 1
Vendégek: 1
Felhasználók: 0
Naptár
« Április 2024 » | ||||||
H | K | Sze | Cs | P | Szo | V |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Barátaink: