MADRID, A VÁROS, AMI SOHA NEM ALSZIK

Egy nyaralás története, 2012. 09. 28 – 2012. 10. 07.

3. nap
Plaza de Espana és a Bernabéu stadion

Ma van a meccs: Real Madrid - Deportivo La Coruna. Még addig sok időnk volt, ugyanis csak este 19:50-kor kezdődött, így miután felkeltünk és ettünk valamit, megnéztük a Plaza de Espanát és az attól nem messze fekvő Debod templomot.
Indulás előtt kipróbáltuk a hostal folyosóján lévő kanapét, ami nagyon kényelmesnek bizonyult. Meg is örökítettük egy kép erejéig. Íme:

Nem a forgalmasabb Calle de Amanielen, hanem kisebb mellékutcákon indultunk el a Plaza de Espana felé. A Calle San Leonardo irányából érkeztünk, de előtte még elidőztünk kicsit az utca végében. Lefotóztuk a Szent Márk templomot /Iglesia de San Marco/, amit V. Fülöp Almansa-i csatája tiszteletére építettek. Nevét is erről a csatáról kapta, ami 1707. április 25-én volt, Szent Márk napján.

Szent Márk templom

Calle San Leonardo

Calle San Leonardo, a háttérben Madrid tornya

A templomtól már csak pár méter a Plaza de Espana, azaz a Spanyolország tér, ami fontos közlekedési csomópont. Három fontos út indul ki innét: a Calle de la Princesa, a Calle de Bailén és a Gran Vía. A tér két felhőkarcolója ugyanazt az amerikai befolyást tükrözi, mint a Gran Vía.

Plaza de Espana

Élőszobor a Plaza de Espanán

A Plaza de Espana díszes lámpája

A téren található Cervantes emlékmű a Don Quijote alkotójának tiszteletére épült. Fő alakjai a búsképű lovag és Sancho Panza. Az író szobrát a magasban láthatjuk. Az emlékmű legtetején egy földgömb található, amely a mű egyetemességét szimbolizálja. Sajnos össze voltak firkálva, ami némelyik képen látszik is. Mire legközelebb mentünk, már letakarították.

A Cervantes emlékmű hátoldala

Don Quijote és Sancho Panza szobra

Don Quijote és Sancho Panza szobra, kicsit közelebbről

Cervantes szobra

Az emlékmű hátoldala

Az emlékmű egyik szoboralakja

A Cervantes emlékmű, háttérben Spanyolország épületével

Szintén itt található a Víz születésének kútja, mely gránitból és bronzból készült. A szökőkút környékén rengeteg galambot láttunk.

Egy galamb a kút mellett

A tér közelében Spanyolország épülete húzódik. Ezt a 107 méter magas, lefelé szélesedő toronyházat Franco rendeletére építették. A diktátor azért adta a megbízást, hogy bebizonyítsa a világnak, az ország ismét felemelkedett. Az épületben szálloda és más vendéglátó egységek, valamint üzletek, irodák és nemzetközi cégek képviseletei találhatók.

Spanyolország épülete

Madrid tornya volt Madrid első igazi felhőkarcolója. A 35 emeletes, 124 méter magas toronyház 1957-ben épült. Szintén Franco adta a megbízást az építésre. Lakások, irodák, mozi és színház található a belsejében.

Spanyolország tornya

Miután kicsit megpihentünk a tér egyik árnyas padján, elindultunk a Debod templom irányába. A Plaza de Espanát elhagyva jobb kézre gyönyörű épület tárul elénk. Ez nem más, mint a Gallardo-ház /Casa Gallardo/ Federico Arias Rey alkotása 1909-ből. Az eklektikus stílusban épült palota ötszintes, saroktornyos, kupolás, homlokzatát virágmotívumok díszítik.

A Gallardo-ház

A Gallardo-ház előtt pálmafákkal szegélyezett útszakaszt láthatunk.

A Casa Gallardo és a pálmafákkal szegélyezett út

Pálmafák az út mentén

Szemben, az utca túloldalán ismét egy csodálatos épület tárul elénk: A Szent Teréz templom /Iglesia de Santa Teresa de Jesús/. A templom kupolája bizánci hangulatot áraszt, színes mozaikok borítják.

Iglesia de Santa Teresa de Jesús

A templom előtt álló emlékmű az 1808. május 2-i eseményekre emlékeztet.

Szobor 1808. május 2. tiszteletére

A Ferraz kertben /Jardines de Ferraz/, közel Debod templomához, Sor Juana Inéz de la Cruz emlékműve található. Egy mexikóban élő kantabriai szobrász készítette, akinek Madridban élő mexikóiak egy csoportja adott megbízást az írónő szobrának elkészítésére. Az eredeti emlékmű Mexikóban található, az itteni csak annak másolata.

Sor Juana Inéz de la Cruz emlékműve

Debod templomához egy lépcső vezetett fel. Amint felértünk, rögtön elénk tárult a templom, ami nem más, mint egy ókori egyiptomi szentély, bármilyen meglepő is ez egy olyan modern városban, mint Madrid.
2200 évvel ezelőtt Adikhalamani király egy kis kápolnát építtetett Amon tiszteletére, melyet a későbbi időkben a Ptolemaiosz-uralkodók és a római császárok (Augusztusz és Tiberiusz) kibővíttették a mai formára. A templomot Amon és Izisz kultuszának szentelték, így a két istenség alakja gyakran feltűnik a falfaragványokon. A műemlékvédelmi okokból légkondicionált épület kétszintes, különböző helyiségekre tagolt. Eredetileg Asszuántól dél felé 20 km-re, Dabudban (Debodban) állt. (Egyiptomon kívül van még egy debodi templom, New Yourkban, a Metropolitan Múzeumban.) A szentélyt Egyiptom ajándékozta még Nasszer idején, 1968-ban, Spanyolországnak hálája jeléül, amiért több műemlék, így Abu Szimben templomainak megóvásában is aktív részt vállalt. 1961-ben az UNESCO akciója keretében ezt a templomot is átszállították az Asszuán közelében lévő Elefánt-szigetre. Spanyolországba a kövek 1970-ben érkeztek meg. A szentély a restauráció befejezése, 1971 ősze óta látogatható. A templom kelet-nyugat orientációjú (így volt ez Egyiptomban is): követi a Nap járását.
Sajnos aznap pont nem volt nyitva, így csak kívülről szemlélhettük. Íme néhány kép:

A pálmafákkal teletűzdelt, templom mögötti park (Parque de la Montana) nagyszerű lehetőséget nyújt a pihenésre, ráadásul remek rálátás nyílik innét a Királyi Palotára és a katedrálisra, valamint a Casa de Campóra.

A Debod templom mögött

Mesterséges tó a Debod templom mögött

A Debod templom melletti park

A Debod templom előtere

A Debod templom előtere, amint egy férfi óriásbuborékokkal szórakoztatja a turistákat

Park a Debod templom mellett

Egy kis pihenés után a templom melletti parkban, délután 4 óra felé elindultunk vissza a szállásra, majd 6 óra körül visszatértünk a városba érkezésünk legelső helyszínére, a Plaza Conde Torenon lévő metró liftjéhet, hogy a 10-es metróval elutazzunk a Bernabéu stadionhoz.
Miután a metróállomásról felmentünk a felszínre rögtön elénk tárult a stadion. Nagyszerű látványt nyújtott ez egy Real Madrid drukker számára. A stadion előtt rengeteg árus kínálta a portékáit, főleg Real Madrid sálak, zászlók sokaságát. Vettünk 2 sálat, egy Madridosat és egy anti-Barcásat, ami annyira tetszett, hogy muszáj volt megvásárolnom. :)
Egyik közeli bárban kerestünk egy mellékhelyiséget, de előtte még, hogy ne érje szó a ház elejét, megittunk egy coca-colát. Egy férfi a bárból való távozás előtt még odalökött egy Hala Madrid-ot a pultosnak. Igen, ebből is látszik, hogy a Szentély közelében vagyunk és nemsokára játszik az én drága Madridom. Óriási volt a meccs előtti hangulat a városrészben.
Amíg a stadion előtt bóklásztunk, láttuk a Real Madrid buszát, amint megérkeztek, persze csak egy pillanatra, ráadásul annyian álltak előttünk, hogy alig lehetett látni valamit. Fényképezőgép sajnos nem volt a kezem ügyében, mire előkotortam, addigra meg már eltűnt a busz a szemünk elől.
A jegyünk az F kapuhoz szólt, bár még legalább 1 óra volt kezdésig, de gondoltuk ideje lesz megkeresni, melyik is az a kapu. Valami azt súgta nem lesz sima ügy megtalálni. És valóban… Az F kapuhoz tenni kellett egy kis kitérőt a stadion mögött, de végül megtaláltuk.
Több helyen is ingyenes újságot osztogattak a szurkolóknak, amiből mi is kaprunk egy példányt.
Kapunyitáskor végre elindultunk a Szentélybe. Jegyellenőrzés után egy kis motozás következett, enélkül senkit sem engedtek be. Több lépcső megtétele után a lelátón találtuk magunkat. Óriási volt lenézni onnét a pályára. Egy ott dolgozó nő segített nekünk megkeresni a helyünket. Leültünk. Ekkor még alig pár ember volt csak a lelátókon, de folyamatosan szivárogtak befelé. Lassan a mellettünk lévő helyek is megteltek.  Meccskezdésre már gyakorlatilag telt ház volt. Előttünk pont egy kisebb Real Madrid Ultra tagjai kaptak helyet, zászlókkal, dobbal színesítve a lelátót. A gond csak az volt, hogy állva nézték a meccset, mi meg alig láttunk tőlük valamit. Szerencsére a mellettünk ülők kicsit arrébb húzódtak, így a meccs végén már az 1-es székről a 11-es környékére kerültünk, de onnét legalább már láttunk rendesen.

A meccs nem indult jól a Madrid számára, a Deportivo hamar megszerezte a vezetést, de a Madrid egy 5-össel válaszolt rá. 5-1. Láttunk 6 gólt és egy nagyszerű meccset.

A meccs előtt

Mi, a Bernabéu stadion lelátóján

Egy kép a meccs alatt

A meccs után, mikor ismét kiléptünk az utcára, kicsit elkeveredtünk, gyakorlatilag mentünk a tömeg után, csak az a baj, hogy ők nem arra mentek, amerre mi akartunk. :) Erre akkor döbbentünk rá, amikor hiába kerestük a metrómegállót, ami megérkezésünkkor oly közel volt a stadionhoz. Visszamentünk a Bernabéuhoz és megkerestük a helyes irányt. Nem is bántuk annyira, hogy bár akaratlanul, de nem rögtön oda mentünk, ugyanis gondoltuk, hogy tömve lesznek a metrók ilyenkor a meccsről hazautazó emberekkel. Nem is tévedtünk sokat, még megérkezésünkkor is rengetegen voltak az állomáson és a metrón is. Nem is szálltunk fel rögtön az elsőre, úgyis sűrűn jöttek egymás után, hátha a következőn kevesebben lesznek. Mint kiderült, jól tettük, hogy vártunk.
A mai nap már egész kellemes idő volt, a kora délutáni sétánkra kabátot sem vittünk magunkkal, bár estére a meccsre azért kicsit jobban felöltöztünk, ami nem is ártott, mert akkorra már kissé lehűlt a levegő.